مکان های دیدنی در تهران
 1- حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)     
2-حرم حضرت شاه عبدالعظیم در شهر ری
3-امام زاده صالح ( ع )
4-مسجد مصلی
5-بیت حضرت امام خمینی ( ره ) در جماران
6-برج آزادی
7-برج میلاد
8-پل طبیعت
9-موزه ملی قرآن کریم  
10-موزه دفاع مقدس

 

مکان های دیدنی شهر قم 
1-حرم حضرت معصومه(ع) 
2-مسجد جمکران
3-مدرسه فیضیه
4-مسجد اعظم
5-کتابخانه حضرت آیت¬الله¬العظمی مرعشی نجفی
6-بقعه چهل اختران و مرقد امامزاده موسی مبرقع(ع)
7- قبرستان شیخان
8-بیت حضرت امام خمینی (ره)

   

 مکان های دیدنی شهر سمنان
1- مسجد جامع سمنان 
2-آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
3- دروازه ارگ 
4-بقعه پیغمبران

مکان های دیدنی شهر شاهـرود
 
1-آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی    
2-مسجد جامع شاهرود 
3-مجموعه بایزید بسطامی
4-مسجد جامع بسطام


  

مکان های دیدنی شهر نیشـابور
1-مسجد جامع نیشابور   
2-آرامگاه شیخ­ عطار نیشابوری
3-آرامگاه خیام  
4-دهکده چوبی نیشابور
5-باغ قدمگاه

  

مکان های دیدنی خـراسان رضوی
1-حرم مطهر امام رضا(ع) 
2-مسجد جامع گوهرشاد 
3-بقعه پیر پالان‌دوز
4-مقبره شیخ طبرسی 
5-مقبره شیخ حر عاملی 
6-آرامگاه شیخ بهای
7-موزه آستان قدس رضوی
8-آرامگاه فردوسی در توس 
9-گنبد هارونیه 
10-مزار امام محمد غزالی 

---------------------------       تهران       ------------------------------------
1-حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)
آرامگاه امام خمینی(ره) که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه ای بزرگ و کم نظیر به شمار می رود. مجموعه‌های گسترده دیگری شامل دانشگاه، موزه و شهر آفتاب نیز همراه این حرم ساخته شده‌است. 

2-حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری
یکی از قدیمی ترین مکان های مذهبی تهران حرم شاه عبدالعظیم(ع) در ری، جنوب شهر تهران است. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بوده است. این مکان تا قبل از اینکه تهران پایتخت شود یکی از مراکز مهم سیاسی بوده است. حرم شاه عبدالعظیم یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی دوره صفوی دوره قاجار است. هر ساله تعدادی زیادی از زائران از سراسر جهان به سمت آن سفر می کنند.  مرقد حضرت حمزه(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) و امامزاده طاهر(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) نیز در این حرم قرار دارند.

3-امامزاده صالح(ع)
یکی از قدیمی­ترین و مشهورترین مکان­های مذهبی تهران امامزاده صالح در تجریش است. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران است که در مقابل آن رشته کوه های البرز قرار دارد. همانطور که از کتیبه های بالای سردر صحن مشخص است صالح از پسران امام موسی کاظم(ع) و برادر امام هشتم شیعیان محسوب می­شود. کاشی کاری لاجوردی گنبد و مناره‌های آن به تقلید از سبک سنتی صفوی بنا گردیده است.

4-مسجد مصلی در تهران
یکی از تازه سازترین مکان مذهبی در تهران مسجد مصلی است که در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است. مساحت این بنا حدود ۶۵۰۰۰۰ متر مربع است و یکی از مدعیان کسب بزرگترین مسجد جهان است. در ساخت این مسجد از معماری سنتی و مدرن استفاده شده است. این مکان نشانه بارز از برنامه­‌های جمهوری اسلامی از آثار عمومی است. هر ساله نمایشگاه بین­‌المللی کتاب در این مکان برگزار می­شود که میلیون­ ها بازدید کننده را به خود جذب می­‌کند. 

5-بیت حضرت امام خمینی(ره) در جماران
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) همراه با بیت خود تا ماه‌های آخر ١٣۵٨ ش در شهر قم حضور داشت و در این زمان، به سبب عارضه قلبی و بنا به توصیه پزشکان به تهران عزیمت کرد و به مدت یک ماه در بیمارستان قلب تهران که امروزهبه نام بیمارستان شهید رجایی شهرت دارد بستری شد. اما پس از ترخیص از بیمارستان، به توصیه پزشکان، در تهران ماند. سرانجام، امام در ٢٨ اردیبهشت ١٣۵٩ ، به این خانه که در مجاورت حسینیه شماره یک جماران یا تکیه بالا قرار داشت، وارد شد.

6-برج آزادی

 

 

 


7-
برج میلاد 
برج میلاد تهران ششمین برج بلند دنیاست که با نام برج تهران هم از آن یاد می‌شود. این برج در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده در با۴۳۵ متر ارتفاع، از هر جهتی که به تهران نزدیک شوید، کاملا قابل مشاهده است. تماشای منظره‌های شهر و کوه‌های اطراف به ویژه در هنگام غروب تهران، چشم‌نواز و نفس‌گیر است. امروزه برج میلاد، تبدیل به یکی از بهترین مراکز فرهنگی و تفریحی در تهران شده و جاذبه‌های تفریحی و گردشگی بسیاری را در دل خود جای داده است. موزه مشاهیر، موزه سکه و موزه هدایا و دست نوشته‌های شهرداری تهران از دیگر بخش­های دیدنی این مجموعه است. 

8-پل طبیعت 
پل طبیعت؛ بزرگترین پل غیرخودرویی ایران، با مساحت 7000 متر مربع و 2000 تن وزن، بر فراز اتوبان مدرس قرار دارد و پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. این پل توسط لیلا عراقیان و با همکاری علی بهزادیان (اعضای شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا) طراحی شده است. 

 9- موزه ملی قرآن کریم
موزه ملی قرآن کریم، در حال حاضر تنها موزه تخصصی در بین موزه­های کشور است که سیر تحول تدریجی هنرهای قرآنی را در بازه زمانی حدود قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش گذاشته و نیازهای پرسشگرانه طبقات مختلف مردم و هنرمندان را پاسخ می دهد.موزه ملی قرآن کریم در فضای سبزی به مساحت تقریبی 10 هزار متر مربع قرار گرفته و در زیر این فضای سبز در عمق 14 متری زمین ساختمانی الهام گرفته از معماری ایرانی _اسلامی دارای سه طبقه و 4 هزار متر مریع، در نهایت استحکام و زیبایی احداث گردیده که این مجموعه را نسبت به دیگر بناهای معاصر متمایز نموده است.

10-موزه دفاع مقدس
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در کنار مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران در اراضی عباس‌آباد (تهران) احداث شده‌است. این موزه با زیربنای ۰۰۰ ۲۰۵ متر مربع، یکی از بزرگترین باغ موزه‌های کشور است که از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفتگانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آبنمایش، سالنهای آمفی تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد. از این مکان به عنوان بزرگ‌ترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه غرب آسیا یاد شده‌است. 

 

 

---------------------------       قم       ------------------------------------

1-حرم حضرت معصومه(ع) 
زیارتگاه مهم مذهبی کشور ایران و از جاهای دیدنی قم است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت. حضرت معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر حضرت رضا (ع) هستند و از همین رو، این حرم مقدس سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است. علاوه بر اهمیت مذهبی در بین مسلمانان، این حرم به‌لحاظ تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد. حرم حضرت معصومه (س) از بخش‌های مختلفی نظیر کتابخانه، موزه، صحن، شبستان و... تشکیل شده است که اکثر آن‌ها مزین به مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌ هستند. چند تن از شاهان صفوی و قاجار و مشاهیری همچون پروین اعتصامی در این حرم دفن شده‌اند.

2-مسجد جمکران
جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی قم به شمار می‌رود که هر سال میزبان زائران بسیاری از سراسر جهان است. این‌ مسجد به‌خاطر نزدیکی به جمکران، به‌ مسجد جمکران شهرت‌ دارد و به‌ دلیل انتساب به‌ حجت بن الحسن (عج)، مسجد صاحب‌الزمان‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این مسجد سابقه‌ای بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و در چند دهه اخیر به یکی از زیارتگاه‌های مهم ایران تبدیل شده است. بسیاری از افراد شب چهارشنبه در این محل حاضر می‌شوند و دو رکعت نماز صاحب‌الزمان به جا می‌آورند.

3-مدرسه فیضیه
مدرسه فیضیه در جنب میدان آستانه و کنار حرم قرار دارد. این مکان که از مدارس مشهور حوزه علمیه قم به شمار می‌رود، در زمان فتحعلی شاه در حدفاصل سال‌های ۱۲۱۳ و ۱۲۱۴ هجری قمری بنا شد؛ هرچند که ایوان جنوبی آن منسوب به شاه طهماسب صفوی است. در این زمان مدرسه به صحن عتیق حرم متصل نبود و طبق نقشه‌های جهانگردانی مانند شاردن، یک گذر بین آن‌ها وجود داشت. این مدرسه چهار ایوانی‌ و دو طبقه درمجموع ۸۰ حجره دارد که قدمت حجره‌های طبقه پایین آن به عصر قاجار و حجره‌های بالایی به حدود قرن ۱۴ هجری قمری برمی‌گردد. کاشی‌کاری‌های معرق ایوان جنوبی که از یادگاری‌های عصر صفوی هستند، از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش مدرسه فیضیه به حساب می‌آیند. 

4-مسجد اعظم
مسجد اعظم قم که از آن به‌عنوان مسجد آیت الله بروجردی نیز یاد می‌شود، در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی به همت سید حسین طباطبایی بروجردی درست در کنار آرامگاه ایشان ساخته شد. مسجد اعظم در ابتدا به‌صورت کاملا مستقل ساخته شد؛ اما با گسترش حرم حضرت معصومه (س)، در محوطه حرم جای گرفت. این مسجد، گنبد آبی‌رنگ زیبایی دارد که با ارتفاع حدود ۲۴ متر، در راستای گنبد طلایی حضرت قرار دارد. حسین لرزاده، معمار این بنای سه ایوانی است که امروزه از مراکز تدریس حوزه علمیه قم به شمار می‌رود. کتابخانه‌ای در ضلع غربی مسجد وجود دارد که در حال حاضر به‌لحاظ نسخه‌های خطی از معتبرترین کتابخانه‌های ایران است و بیش از ۱۰۰ هزار کتاب چاپی و هفت هزار کتب خطی دارد.

5- کتابخانه ی حضرت آیت اله العظمی مرعشی نجفی
کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی یکی از کتابخانه‌های بزرگ و کم­نظیر ایران و جهان است. این کتابخانه هم‌اکنون بیش از ۱,۰۰۰,۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۴۲,۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد.







6- بقعه چهل اختران و مرقد امامزاده موسی مبرقع (ع)
بارگاه چهل تن از نوادگان پیامبر اسلام(ص) که به بقعه چهل اختران شهرت یافته و سومین قطب مذهبی در شهر قم محسوب می‌شود، شامل سه زیارتگاه امامزاده موسی مبرقع(ع)، چهل اختران و امامزاده زید(ع) قرار دارد.
در این مکان مقدس، موسی مبرقع فرزند بدون واسطه امام محمدتقی(ع) به خاک سپرده شده است که در سال ۲۵۶ هجری قمری (در ۴۲ سالگی) به توصیه امام هادی(ع) به دلیل ترویج دین و پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات مردم روانه قم می‌شود.
لقب مبرقع را به دلیل اینکه ایشان دارای چهره زیبایی بودند و برقع (روی بند) به صورت می‌زدند به ایشان نسبت داده‌اند. ایشان همچون حضرت یوسف(ع) دارای چهره زیبایی بودند تا جایی که هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به آن حضرت خیره می‌شدند، به همین دلیل، روی بند به صورت می‌زدند تا مبادا باعث گناه کسی نشوند و به همین دلیل به موسی مبرقع(ع) (برقع پوش) معروف شدند.
امامزاده موسی در سال ۲۹۶ ه. ق رحلت کردند و در منزل خویش دفن شدند و ۱۴ تَن از سادات رضویه از خاندان موسی و جعفر نیز در همین مکان به خاک سپرده شده و پس از آن از همین خاندان جمع دیگر که شامل ۴۰ زن، ۴۰ مرد و ۲۵ کودک و در مجموع ۱۰۵ نفر دفن شده‌اند.
بنای ساختمان بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) از آثار قبل از دوره صفویه است استاد سلطان قمی که از مشاهیر معماری دوره صفویه به شمار می‌رود به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شده است.امامزاده موسی مبرقع (ع) از اماکن مذهبی و دیدنی های قم به شمار می‌رود و مدفن فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. احتمالا بنای اولیه بقعه به دوره صفویه تعلق داشته است و در دوران شاه تهماسب صفوی روی آن تعمیراتی صورت داده‌اند. این بقعه بخشی از مجموعه چهل اختران محسوب می‌شود که متشکل از سه بنا گرد یک صحن هستند. 

 






 


7-قبرستان شیخان
قبرستان شیخان یا مقبره شیخان از زمان امامان شیعه وجود داشته است. به این دلیل که چند تن از اصحاب ائمه از جمله زکریا بن آدم و زکریا بن ادریس از اصحاب و راویان امام جعفر صادق (ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در آن مدفونند. قبرستان شیخان محل دفن بسیاری از علمای شیعه است که از قدیمی‎ترین آن می‎توان به محمد طاهر قمی از فقهای دوره صفویه و میرزا ابوالقاسم قمی معروف به میرزای قمی از بزرگ‌ترین علمای دوره فتحعلی‌شاه قاجار اشاره کرد. 

8-بیت حضرت امام خمینی(ره)
از بناهای مشهور و البته مهم در شهر مقدس قم، «بیت امام خمینی (ره)» است که در محله یخچال قاضی قرار دارد. ساختمان با حدود یک قرن قدمت، در اوایل قرن ۱۴ هجری شمسی احداث شده و آخرین سکونتگاه امام در قم است. «خانه یخچال قاضی»، نام دیگر این عمارت قدیمی است که به‌دلیل قرارگیری در محله یخچال‌ قاضی به این نام شهرت یافته است. هیچ‌گونه تزیینات قابل توجی در داخل و خارج بنا انجام نشده است و خانه در اوج سادگی و بدون تجملات است. « 

---------------------------      سمنان      ------------------------------------
1-مسجد جامع سمنان
این مسجد یکی از بناهای تاریخی و کهن در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است. منار سلجوقی مسجد جامع؛ یکی از زیباترین مناره های تاریخی که از دوره سلجوقی باقی مانده در گوشه شمال شرقی مسجد جامع سمنان است و در کنار شبستان شرقی قرار دارد و به منار مسجد جامع نیز معروف است.

2- آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
احمدبن محمدبن احمد البیابانکی سمنانی که از لحاظ مقام دینی به لقب رکن الدین و به مناسبت خدمات دوران جوانی در دستگاه دیوانی، به علاء الدوله ملقب شده است، از عرفای قرون هفت و هشت هجری قمری است.  این بنا در روستای صوفی­آباد شهرستان سرخه در استان سمنان واقع شده است. 

3- دروازه ارگ
دروازه‌ی شمالی و تنها اثر باقی مانده از ارگ سمنان است. این بنا در دوران قاجار و در دوران بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. در این بنا کتیبه‌ای وجود دارد که بنا به آنچه در آن نوشته شده، این ساختمان در سال ۱۳۰۲ هجری قمری، در زمان سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا، حمکران دامغان، شاهرود و بسطام به پایان رسیده است. در دوران رضاشاه، هنگام ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید، تمامی مجموعه‌ی ارگ دولتی قدیم، به جز دروازه‌ی شمالی آن تخریب شد. 





4- بقعه پیغمبران
در شمال شرق شهر سمنان منطقه زیارتی و سیاحتی" پیغمبران" قرار دارد، مقبره پیغمبران در قله کوهی به همین نام در ۲۱ کیلومتری جاده اصلی تهران - مشهد در نزدیکی سمنان واقع شده است. بر اساس اطلاعات موجود در این مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند و آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و جانوری منطقه، جاذبه زیارتی منطقه را به عنوان محور گردشگری آن تکمیل می‌کند.

 


---------------------------       شاهرود       ------------------------------------

 1-آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی
علی بن احمد خرقانی؛ عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. «خواجه عبدالله انصاری» شاعر و عارف نامی قرن پنجم هجری قمری از شاگردان ممتاز و معروف این استاد است.آرامگاه این عارف بزرگ در حال حاضر در ۲۴ کیلومتری شاهرود روی تپه‌ای در فضایی سبز و آرام قرار گرفته است.

 2-مسجد جامع شاهرود
مسجد شاهرود است که قدمت آن به دوره ایلخانان می‌رسد. در بنای اصلی این مسجد در دوره‌های جدید تغییرات بسیاری انجام شده به طوری که از بنای اولیه آن، آثار قابل توجهی بر جای نمانده است.

3-مجموعه بایزید بسطامی
نام اصلی بایزید بسطامی «طیفور بن عیسی بم سروشان» بوده و پدر او از زرتشتیانی بوده که به اسلام روی آورده و مسلمان شده است. از زندگی این عارف به نام مطلب زیادی در دسترس نیست ولی برخی او را سقا و شاگرد «امام جعفر صادق» می‌دانند.مجموعه بایزید بسطامی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بسطام است. این مجموعه از خانقاه یا صومعه بایزید، رواق، منار آجری، مسجد اول بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد ایلخانی، امام‌زاده محمد، گنبد غازان‌خان، ایوان‌غربی، دالان و ایوان الجایتو، حمام، مقبره شاهزاده افغان، مقبره آل‌کرت، موزه عرفان‌شرق و مدرسه شاهرخیه تشکیل شده که هرکدام از آنها مربوط به یک دوره‌ای از تاریخ هستند و دیدن هرکدام از آنها جایگاه خود را دارد. 

4-مسجد جامع بسطام
مسجد جامع بسطام یکی از زیباترین مساجد تاریخ ایران و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر بسطام است که قدمت آن به سال ۷۰۶ هجری قمری می‌رسد. این مسجد در جوار برج کاشانه بسطام قرار گرفته و فاصله کمی با مجموعه بایزید بسطامی دارد. ساختمان این مسجد دارای گچبری‌ها و آجرکاری‌های ظریف و بسیار زیبایی است که در زمان خود بسیار تحسین برانگیز بوده و از شاهکارهای معماری به شمار می‌رفته است. 

 

---------------------------     نیشابور       ---------------------------------------------
مسجد جامع نیشابور 
مسجد نیشابور در خیابان امام با آجرکاری های زیبای دوره تیموریان، یکی دیگر از جاذبه های نیشابور است که علاقه مندان به معماری را به خود جلب می کند. مسجد جامع نیشابور، جزو مساجد چهار ایوانی ایران است که سه ورودی دارد. از نکات جالب این مسجد، نبود مناره و گنبد در آن است. مسجد جامع نیشابور هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو سنگ نوشته زیبا در این بنا دیده می شود. کتیبه سردر ورودی آن، مربوط به دوره تیموریان است.

 2-آرامگاه شیخ­ عطار نیشابوری
عطار نیشابوری یکی از عرفا و شاعران نیشابوری است که در قرن هفتم هجری قمری می زیسته و کتاب هایی مانند منطق الطیر و تذکره الاولیاء از شاهکارهای ادبیات فارسی متعلق به او هستند. بنای این آرامگاه متعلق به دوره تیموریان بوده که در منطقه قدیمی شادیاخ نیشابور قرار گرفته است. آرامگاه عطار در کنار آرامگاه کمال­الملک قرار گرفته و به همراه باغ زیبایش یکی از جاذبه های نیشابور است که حس و حالی آرام و عرفانی را به گردشگران می دهد. 

3-آرامگاه خیام
آرامگاه خیام مدفن ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی «حکیم عمر خیام نیشابوری» است که در جنوب‌شرقی نیشابور قرار گرفته است. مجموعه خیام از باغ، کتابخانه، موزه و مهمانخانه تشکیل شده که باغ آن از باغ‌های دیدنی در ایران معاصر به حساب می‌آید. بنای یادبود مزار این دانشمند بزرگ به سال ۱۳۴۱ شمسی با طرح و نقشه «مهندس هوشنگ سیحون» ساخته شد. تندیسی از حکیم عمر خیام در محوطه ورودی باغ نصب شده است.

4-باغ قدمگاه
باغ قدمگاه در دامنه‌های جنوبی کوه بینالود مشرف به دشت نیشابور در فاصله ۲۴ کیلومتری شرق شهر نیشابور، در جانب شمالی جاده نیشابور به مشهد و در دامنه جنوبی ارتفاعات بینالود، بنای مذهبی موسوم به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا (ع) در دل یک باغ مشجر و باصفا از دور جلب‌توجه می‌کند. دلیل این نامگذاری وجود سنگ بزرگی در این باغ است که بر روی آن دو ردپا دیده می‌شود که بیشتر مردم بر این باورند که این ردپاها متعلق به «امام رضا» است. زائران زیادی سالانه برای تماشای قدوم امام رضا(ع) راهی این باغ دیدنی می‌شوند.این بنا به شماره ۲۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


---------------------------       خراسان رضوی       -------------------------

1-مشهد؛ حرم مطهر امام رضا(ع) 
حرم امام رضا(ع) در مرکز شهر مشهد؛ مجموعه‌ای تاریخی-مذهبی که دربرگیرنده مدفن حضرت علی­ابن موسی­الرضا(ع) است؛ بزرگترین مسجد جهان در اندازه و در گنجایش، دومین است. پیرامون این مکان  نزد مسلمانان بسیار گرامی و مقدس شمرده می‌شود، دربرگیرنده بناهای گوناگونی است که به تدریج در طول ۱۲ قرن پیرامون آن ساخته شده است و حدود ۲۶۷ هزار و ۷۹ مترمربع مساحت دارد.  داخل صحن و حرم زیبایی‌های فراوان خود را دارد. آئینه‌کاری‌های هنرمندانه، درهایی با نقوش اسلیمی و صحن‌هایی باصفا از جمله دیدنی های داخل حرم است.

2-مسجد جامع گوهرشاد 
مسجد گوهرشاد از آثار تاریخی دوران تیموری است. گنبد مسجد گوهرشاد 41 متر و هر یک از مناره‌های مسجد 43 متر ارتفاع دارند. ایوان مقصوره، تابلوی هنرنمایی هنرمندان دوره تیموری است. کتیبه بایسنقر در همان ابتدا در ایوان مقصوره جلب توجه می‌کند. کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای این ایوان، از دیگر جذابیت‌های مسجد گوهرشاد است.

3-بقعه پیر پالان‌دوز
آرامگاه شیخ محمد عارف مشهور به پیر پالان دوز قبلاً درحاشیه فلکه حرم و در ابتدای خیابان نواب صفوی واقع بود و اینک پس از توسعه حریم حرم رضوی در مرکز مجموعه فرهنگی–تجاری پیر پالان دوز واقع درپشت بازوی غربی سردرهای بالای زیرگذر خیابان نواب صفوی (پایین خیابان) قرار دارد و مجموعه مذکور با احتساب زیربنای آرامگاه و رواق های جانبی و بازارچه به 6630 متر مربع بالغ می گردد. این مجموعه درزمینی به مساحت 2403 متر مربع بنا شده است.شیخ محمد عارف ازعرفای عهد صفویه و متولد کارده از اطراف مشهد است که در 985 ق. وفات یافت و در این محل مدفون شد و در سال 1343 صندوقی برای آن ساخته شد . او صاحب کرامات و از دانشمندان و زهاد معروف عهد صفوی و از بزرگان سلسله ذهبیه است و به دلیل امرار معاش از طریق پالان دوزی یا پاره دوزی ( کفشدوزی ) به این نام شهرت یافته است.

4-مقبره شیخ طبرسی
از مقبره های معروف شهر مشهد می‌توان آرامگاه  ابوعلی فضل­بن­الحسن­ بن­الفضل طبرسی مشهدی معروف به "شیخ طبرسی" را نام برد. او که صاحب کتاب مکارم­الاخلاق است، روزی دچار  سکته گردید  و مردم به گمان اینکه از دنیا رفته است او را دفن نمودند. در قبر نذر نمود  اگر  نجات پیدا کند  تفسیری برای قرآن کریم بنویسد.  از قبر نجات پیدا کرده و تا پایان عمر  کتاب وزین و ذی­قیمت مجمع البیان را نوشت.

5-مقبره شیخ حر عاملی
آرامگاه این عالم بزرگوار درشمال شرقی صحن انقلاب و در قسمت تحتانی غرفه های متصل به مدرسه میرزا جعفر سابق قرار دارد و به وسیله پلکان و دری از غرفه چهارم در ضلع شمالی با صحن انقلاب مرتبط است. این آرامگاه متعلق به شیخ المحدثین محمد بن حسن معروف به شیخ حر عاملی از دانشمندان شیعی و صاحب کتاب مشهور وسایل الشیعه است که در 1033 ق. دریکی از روستاهای جبل عامل به دنیا آمد. وی در 1104 ق. وفات یافت و در این مکان مدفون شد. مدفن فرزند بزرگ و دانشمند او در جوار مقبره پدرقرار دارد.قدمت آرامگاه حر عاملی مشهد در حدود ۶۵۰ سال است.

6-آرامگاه شیخ بهایی
این آرامگاه در رواقی به همین نام واقع در ضلع شمالی صحن امام خمینی (ره) قرار دارد و متعلق به شیخ بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی از دانشمندان بزرگ شیعی معاصر با شاه عباس صفوی است. شیخ بهایی در 953 ق. در بعلبک لبنان متولد و در 1030 ق. در اصفهان درگذشت و در محل کنونی مدفون شده است. بنای رواق شیخ بهایی دارای 102 متر مربع مساحت می باشد و کف و ازاره رواق با سنگ مرمر مرغوب پوشش یافته است. مدفن این عالم جلیل الشأن درمرکز رواق قرار دارد و با سنگ نبشته ای مشتمل بر شرح حال شیخ بهایی مزین شده است. آثار باقیمانده از این دانشمند را 88 کتاب و رساله مختلف دانسته اند.

7-موزه ‌آستان قدس رضوی
شامل گنجینه قرآن، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات، گنجینه مدال، تاریخ مشهد، نقاشی، گنجینه صدف و حلزون و آبزیان، گنجینه ظروف، گنجینه اشیا سنگی و سفال، هدایای مقام معظم رهبری، موزه ملی ملک و موزه مردم‌شناسی است.

8-آرامگاه فردوسی در توس
آرامگاه فرودسی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد در توس تقریبا در فاصله 30 کیلومترس مشهد واقع شده است. آرامگاه این شاعر پرآوازه ایرانی بعد از حرم امام رضا(ع) پرگردشگرترین نقطه استان خراسان رضوی است. مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر و خالق اثر بی‌نظیر زمستان هم در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است.

9-گنبد هارونیه 
یک از جذاب‌ترین بناهای تاریخی به شمار می‌رود. این اثر بی‌مثال تاریخی در حوالی شهر مشهد و در همسایگی آرامگاه حکیم فردوسی و همچنین آرامگاه عارف بزرگ و نامی، امام محمد غزالی واقع شده است.معماری بسیار ساده و باعظمتی که در این بنا استفاده شده منحصر به فرد می باشد. در مورد ساخت این بنا نظریه های گوناگونی وجود دارد که به نظر می رسد این نظریه که بنای هارونیه متعلق به زمان ایلخانی بوده و در زمان تیموریان تکمیل گردیده بسیار به واقعیت نزدیک است زیرا در صورتی که اگر این بنا متعلق به قبل از حمله ی مغولان بود همانند دیگر مکان های مهم تخریب می شد.

10-مزار امام محمد غزالی
ابی حامد محمد بن محمد الغزالی­الشافعی و لقب حجت‌الاسلام زین الدین­الطوسی از فقها، متکلمین و فلاسفه ایرانی سده­ی پنجم هجری و از بزرگان تصوف است که در حیطه های مختلف از جمله فلسفه، کلام، فقه و تصوف عالم بود. در سن ۵۵ سالگی در شهر توس (طوس) درگذشت و در طابران توس بخاک سپرده شد. مدفن او در سال 1374 شمسی در پی کاوش باستانشناسی در حدود 800 متری مدفن فردوسی در بیرون حصار قدیمی پیدا شد. 

11-مقبره شیخ جامی در تربت جام 
بقعه جامی در واقع یک مجموعه است که از بخش‌های مختلفی چون مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبدخانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروزشاهی (ویژه طلاب اهل سنت) و مسجد جامع نو تشکیل شده است. البته الحاقات دیگری در این مجموعه وجود دارد که در دوره‌های مختلف به وجود آمده‌اند مانند آب‌انبار، مسجد زیرزمینی و قبور مجاور مزار. آنچه که از همه بیشتر در محوطه جلب نظر می‌کند، مرقد شیخ احمد است که نزدیک به ایوان مرتفع در فضای باز به صورت باشکوهی قرار دارد. آرامگاه با مصالح آجر و گچ و به شیوه‌ای خاص از سطح محوطه بالا آمده است. از درون سنگ قبر شیخ، درخت کهنسالی به صورت خودرو با شاخه‌های فراوان روییده است. با این که ریشه‌های درخت در حال تخریب گور هستند، نوادگان شیخ می‌گویند از احمد جامی روایتی دارند که هیچ‌گاه درختی را قطع نکنند.

 

 

پیامی برای نمایش وجود ندارد
test